Knæet

Knæets anatomi

Knæet, som er kroppens største led, er forbindelsen mellem vores lårben og skinnebenet.

Dit knæ består af 3 individuelle led; leddet mellem lårbenet og skinnebenet, leddet mellem skinnebenet og lægbenet samt leddet mellem lårbenet og knæskallen.

Stabiliteten i vores knæ bliver dannet af meniskerne inde i knæet, korsbåndene, ligeledes inde i knæet, og ledbåndene på hhv. inderside og yderside af knæet.

Hen over knæet løber senen fra låret som strækker dit knæ, når du går, løber, sparker mm.

Knæsmerter

Smerter i knæet er hyppigt, særligt blandt unge mennesker og de ældre.

Typisk stammer smerter i dine knæ fra overbelastning af muskulaturen i og omkring leddet som gør at sener og ledbånd bliver irriteret, eller inflammeret i fagsprog. Inflammation resulterer ofte i at knæet kan hæve op, blive stift samt gøre ondt ved selv den mindste belastning.

Årsag til overbelastninger kan være mange, men typisk skyldes det fejlbelastning på knæets muskler i låret, bl.a. fra fejlstillinger i knæ, hofte, lænd eller fødder, forkert fodstilling (platfod/hulfod), overtræning (særligt løbere er her udsat) eller overvægt.

Slidgigt er naturligvis også en relevant årsag til smerter, men selv ved patienter med slidgigt i knæene ser man at en stor del af problemet skal findes i muskulatur og sener.

Behandling af knæet

For langt de fleste knæproblemer, uanset årsag til dem, findes der led problemer i hofte, knæ, lænd, fødder. Og typisk i alle 4 regioner!

Behandlingen hos os vil derfor tage udgangspunkt i din funktion i alle 4. regioner, behandling af den manglende funktion samt afspænding af de muskler der trækker for meget i knæene.

Der er det særligt muskulaturen på indersiden af låret helt nede ved knæet, muskulaturen på ydersiden af knæet, men også baldemuskulaturen.

Vi vil afdække hvad problemet er og behandle og rådgive dig så effektivt som muligt.

Hvad kan jeg selv gøre?

Hvis dit knæ er meget overbelastet og hævet er det første du selv kan gøre er at følge ”RICEM

R – ”Rest” – Hvile

I – ”Ice” – Isbehandling

C – ”Compression” – Kompressionsbind

E – ”Elevation” – benet op

M – ”Mobilisation” – let bevægelse i benet.

Hvis du er ude over den første og værste del af overbelastningen, og vi er påbegyndt behandlingen, så kan du stille og roligt påbegynde at skabe mere og mere bevægelse i knæet.

Book en tid eller kontakt os hvis du har spørgsmål.