Ankelsmerter

Anklens anatomi

Ankelen er forbindelsesleddet mellem underbenet og foden.
Underbenet består af 2 knogler: skinnebenet og lægbenet som danner en ”gaffel” der sidder fast på rullebenet i foden. Ledet holdes stabilt af 3 ledbånd på ydersiden og et bredt ledbånd på indersiden. Sener, vener og nerver løber under disse ledbånd.
På bagsiden løber achillessenen, som kan mærkes som en tyk streng på bagsiden af foden. Achillessenen står for størstedelen af din kraftoverførsel fra læg til ankel.

Smerter i anklen

De fleste ankelsmerter opstår som en overbelastning efter at man for eksempel har vredet om på anklen. I langt de fleste tilfælde er der blot tale om at aflaste foden samt putte is på for at overbelastningen ligger sig af sig selv. Men i de tilfælde hvor smerterne ikke går væk, kan en kiropraktor komme på tale.

Behandling af ankelsmerter

Har du vredet om på din fod og har forstrukket ledbåndene på inder- eller yderside af anklen sker der ofte det at foden hæver op, bliver misfarvet og man får smerter. Første del af behandlingen er RICEM:

R – ”Rest” – Hvile

I – ”Ice” – Isbehandling

C – ”Compression” – Kompressionsbind

E – ”Elevation” – foden op

M – ”Mobilisation” – let bevægelse i anklen

Når hævelsen har fortaget sig og der er bedre bevægelse i leddet er det blot at begynde at belaste igen.

Hvis smerterne fortsætter kan behandling hos en kiropraktor kommet på tale.

Ved forstuvning af et ankelled, kan man risikere at der er kommet ledproblemer i ankel og foden. Hvis dette er aktuelt påvirker det ofte stabiliteten på yder- og indersiden af foden, hvorfor man ”gentager” den forkerte belastning af ledbåndene og senerne der så vil fortsætte med at give smerter.

Behandlingen vil fokusere på at få normal funktion og stabilitet i leddene, samt aflaste de overbelastede sener og muskle for den vej at få fjernet smerterne i anklen.

Kontakt os hvis du har spørgsmål til behandlinger, tider eller priser.